Marcin: 604 997 081 Mateusz: 600 212 319

2022-12-27

Rwa barkowa

Rwa barkowa inaczej zwana brachialgią to zespół, który cechuje się ostrym bólem od karku do ramienia, promieniującym wzdłuż kończyny górnej. Choroba ta spowodowana jest zmianami zwyrodnieniowymi kręgosłupa i zaliczana jest do korzeniowych zespołów bólowych.

Rwa barkowa skutecznie utrudnia życie osobom na nią cierpiącym. Zaczyna się od zmian zwyrodnieniowych krążka międzykręgowego, który powoduje wypadnięcie lub uwypuklenie jednego ze swoich składników - jądra miażdżystego. Wówczas dochodzi do ucisku korzeni, które unerwiają mięśnie ramienia oraz kończyny górnej.

Przyczyny rwy barkowej wciąż są zagadką dla specjalistów

Przyczyny rwy nie zostały do końca poznane, jednakże do najczęstszych źródeł powstawania tej choroby zalicza się:

• zapalenia kości i stawów
  • zwyrodnienia zniekształcające odcinek szyjny kręgosłupa
  • odcinek szyjny kręgosłupa
  • dyskopatie
  • przykurcze
  • zwłóknienia mięśni odcinka szyjnego

Z powyżej wymienionych czynników, największy wpływ na powstawanie rwy mają zmiany zwyrodnieniowe w obrębie kręgosłupa. Wiadome jest, że szczególnie u osób pracujących fizycznie, w pewnym momencie może dojść do „zużycia się” kręgosłupa, który codziennie dźwiga nasze ciało. Wówczas powstają zmiany w obrębie odcinka szyjnego, co objawia się nie tylko dokuczliwym bólem, ale także ograniczoną ruchomością naszych stawów oraz kończyn.

Co ważne, dolegliwości bólowe pojawiają się zwykle nagle -  rano, zaraz po przebudzeniu. Warto także dodać, że  mogą towarzyszyć im - niedowład mięśni, zaburzenia czucia, mrowienie oraz pieczenie.  W niektórych przypadkach zmniejszona zdolność poruszania się mięśni bardzo szybko postępuje, powodując niedowład w obrębie kończyn górnych. W zależności od miejsca uszkodzenia kręgosłupa ból promieniuje do bocznej, tylnej lub przyśrodkowej części ramienia.

Pomoc jest konieczna !

Przy rwie barkowej stosuje się zarówno leczenie farmakologiczne, jak również zabiegi rehabilitacyjne

W bardziej skomplikowanych przypadkach salicylany zastępuje się sterydami, jak również do leczenia włącza się zabiegi rehabilitacyjne indywidualnie dobrane do potrzeb pacjenta,  do których należą między innymi:

• diatermia
  • leczenie prądami diadynamicznymi
  • terapia ultradźwiękowa
  • kinezyterapia
  • terapia metodami  np. Mc Kenziego i Ackermanna
  • stosowanie kołnierza ortopedycznego

Rwa barkowa jest schorzeniem, które w dużym stopniu utrudnia prawidłowe funkcjonowanie choremu. Pomimo różnorodnych metod leczenia, najważniejsza a zarazem i najtrudniejsza jest prawidłowa diagnoza, gdyż to od niej zależy dobranie odpowiednich leków i zabiegów, które pomogą wyeliminować chorobę. Pamiętajmy, iż jeżeli przez dłuższy czas dokucza nam uciążliwy ból, który ogranicza naszą ruchomość, nie należy zwlekać w oczekiwaniu na samoistne ustąpienie tych dolegliwości, ale zgłosić się do lekarza lub fizjoterapeuty i pozwolić sobie pomóc.